Marketing is – zoals gedefinieerd door Alex Hormozi – het proces van het laten weten. Tenminste, dat is het citaat dat ik me herinner, en hoe ik nu bezig ben met het opbouwen van FLO coaching. Door anderen te laten weten over ons bedrijf en een aanbod te doen dat “ze zich stom zouden voelen om nee te zeggen”.
In deze mini-update documenteer ik ons plan – en het framework erachter – om mensen te laten weten over FLO coaching.
De vier manieren waarop één persoon anderen over iets kan vertellen
(alle beelden/framework geïnspireerd door/genomen van hier).
Er zijn twee soorten publiek: warm en koud.
Het warme publiek zijn de mensen waarmee je al enige connectie hebt. Dit kunnen je goede vrienden zijn, iemand die je (of je bedrijf) op Instagram volgt (d.w.z. je hoeft ze niet persoonlijk te kennen), of dat lang verloren contact op Facebook. Met andere woorden, iedereen waarmee je al enige connectie hebt.
Het koude publiek zijn mensen die jou niet kennen. Niet jouw publiek, maar het publiek van iemand/iets anders. Iedereen op Instagram (waar je voor kunt adverteren), e-maillijsten, of breder, mensen die je geen toestemming hebben gegeven om contact met ze op te nemen.
Er zijn twee soorten communicatie: één-op-één en één-op-velen.
Één-op-één communicatie is, nou ja, wanneer je rechtstreeks contact opneemt met één persoon. Dit kan een WhatsApp-bericht zijn, e-mail, telefoontje, voice mail. Meestal is dit echt één-op-één, maar met e-mail en berichten zou je theoretisch een template naar meerdere mensen tegelijk kunnen sturen (maar het is nog steeds privé).
Één-op-velen communicatie is contact opnemen met veel mensen in één keer. Voorbeelden zijn billboards, advertenties, podcasts en blogberichten. Dit is niet privé, het is openbaar. Veel mensen kunnen het bericht tegelijk zien. Dit kan meer mensen bereiken voor dezelfde inspanning, maar heeft de extra stap nodig van (tenzij je producten verkoopt) één-op-één communicatie erna.
Een andere manier om beide te definiëren is dat één-op-één ‘outbound’ is en één-op-velen ‘inbound’ is.
Hoe wij de Core Four doen
Momenteel doen we alleen ‘warme acquisitie’ en ‘gratis content plaatsen’.
Het plan is om dit voor de voorzienbare toekomst te blijven doen, omdat (dit is iets waar ik later op terugkom) we geloven dat de ROI (return on investment) hoger (en duurzamer) is dan ons geld weggeven aan Meta (Facebook, Instagram) of iets doen waar we geen ervaring mee hebben zoals het kopen van een e-maillijst (koude acquisitie).
Warme acquisitie
In de training van Hormozi is er ongeveer 50 minuten meer detail, maar dit zijn de basics.
Praat met vrienden en kennissen -> vraag hoe het met ze gaat -> laat ze weten over FLO coaching.
Ik voel me net als de volgende persoon ongemakkelijk bij het pitchen aan mijn vrienden. En in zekere zin is dat wat ik doe, maar er zit een twist aan. Het aanbod dat we doen heeft twee ongemakkelijkheidsverminderende kenmerken: 1) de coaching voor de eerste vier a vijf klanten is gratis, 2) ik vraag of ze iemand kennen die geïnteresseerd zou zijn (dus niet henzelf direct – hoewel ze natuurlijk zelf ook van harte welkom zijn).
Anders gezegd, ik praat met mijn vrienden (op WhatsApp, telefoon, persoonlijk, etc.) en laat hen weten over het nieuwe bedrijf als ze ernaar vragen (en tot nu toe heeft bijna iedereen die gereageerd heeft ook gevraagd waar ik mee bezig ben).
Ik voeg dit alles toe aan een Google Sheet, waar ik kan bijhouden wie er heeft gereageerd en of er eventuele vervolgstappen zijn die ik moet ondernemen (bijv. als iemand heeft gezegd dat hij een gesprek wil, noteer ik dat, of als ze zeiden dat ze een vriend zouden doorverwijzen komt dat in het overzicht).
Hier is een gratis template van de Google Sheet die je kunt gebruiken.
Mensen laten weten dat we bestaan
Ik splits het snijvlak van ‘1-op-velen’ en ‘gratis content plaatsen’ in twee secties. Deze gaat over het laten weten dat we bestaan aan veel mensen tegelijk (zie de volgende voor de gratis content).
Naast het versturen van één-op-één berichten, heb ik gedeeld dat we gestart zijn (of technisch gezien herstart in een nieuwe locatie) op de sociale platforms waar ik op zit (LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram).
Dit is het bericht dat ik heb gedeeld:
Goed nieuws! Ik ben weer begonnen met coachen, met een specifieke focus op persoonlijke ontwikkeling en groei door psychedelica. Niet langer in Rotterdam, maar in het prachtige dorp Anna Paulowna, op slechts een uur rijden van Amsterdam.
We hebben nu de eerste klant hier verwelkomd die geweldige hulp krijgt met de coaching en begeleide sessie. Ik wil meer mensen de kans geven te ervaren wat coaching met psychedelica voor hen kan betekenen. Daarom bied ik de eerste 5 aanmeldingen een gratis coachings traject!
Het doel van mijn coaching is samen werken aan creativiteit, zelfontwikkeling en persoonlijke groei. Ben jij of ken jij iemand die baat zou kunnen hebben bij zo'n proces? Stuur me een bericht!
Voor iedereen die dit bericht leest heb ik nog een cadeau: een gratis 50-pagina's tellende stap-voor-stapgids ter voorbereiding op je eerste psychedelische trip (zie link hieronder).
Enkele onderdelen van het bericht zijn:
- Delen wat we doen: coaching met hulp van een psychedelische sessie
- Delen van enig bewijs van competentie (in ons geval hadden we al iemand die we eerder geboekt hadden toen we in Rotterdam zaten, maar dit kan van alles anders zijn, zoals je specifieke opleiding of levenservaring)
- Het aanbod doen – gratis coaching
- Meer details geven over voor wie het is (idealiter zou dit specifieker kunnen zijn als je met een bepaald publiek werkt)
- Onze lead magnet (ik zal hier later dieper op ingaan) delen als gratis cadeau voor iedereen
Gratis content plaatsen
In de afgelopen vier jaar heb ik een enorme bak kennis opgedaan over psychedelica. Ik ken het onderzoek van voor naar achter, en heb enige ervaring met het begeleiden van mensen. Ik heb er persoonlijk verschillende genomen in uiteenlopende settings, en heb de voordelen van het verruimen van mijn horizon persoonlijk ervaren.
Lotte is al bijna tien jaar therapeut. Ze coacht mensen meerdere uren per dag, en ze is goed getraind in Acceptance and Commitment Therapy (ACT) (naast andere modaliteiten).
We delen nu de kennis die we hebben hier op de blog.
We beginnen met enige ‘basis’ kennis over psychedelica en coaching. De dingen waar ik mensen naartoe wil kunnen sturen als ze een vraag hebben en ik hen meer dan twee zinnen in een gesprek wil geven. Of de informatie die iemand anders aan het googelen is en waarmee we hen echt kunnen helpen.
We plaatsen dagelijks één blog, zeven dagen per week.
(we schrijven de blogs in het Engels of Nederlands en vertalen ze daarna naar de andere taal – ik heb geen idee of ons belangrijkste publiek Nederlanders of mensen die hierheen reizen zullen zijn – dus ik neem nu 5-10 minuten extra om de blog te vertalen).
Ja, dit is veel werk. Maar het is ook kennis die we al hebben, die volgens ons beschikbaar zou moeten zijn. En informatie die we uniek kunnen delen vanuit ons perspectief.
Ik heb nog veel meer te zeggen over content, maar dit is een blik achter de schermen van onze huidige strategie. Stay tuned voor meer over de lead magnet (die op het moment van dit schrijven ook rechts van de blog zou moeten verschijnen – of onder de blog als je op je telefoon bent).
Resultaten tot nu toe
Over een maand of zo zal ik een grotere update doen, maar ter context, dit is de reactie geweest in de laatste 2-3 dagen:
- 1 persoon die via LinkedIn een partner doorverwees
- 1 persoon die een e-mail stuurde naar aanleiding van het LinkedIn bericht
- 1 geïnteresseerde persoon vanuit een Facebook bericht
- Heel veel leuke gesprekken met vrienden (waarvan er 1 tot nu toe persoonlijk geïnteresseerd is)